Friday 21 June 2013

SUKAN TAHUNAN SK DATO MANAN (16-170613)


Hari pertama- Hilman Johan 6X 100 meter
Tahniah kepada SK Dato Manan kerana berjaya menganjurkan acara sukan tahunan selama dua hari yang telah berlangsung pada 16 - 17 Jun yang lalu. Terima kasih kepada warga pendidiknya yang dedikasi tanpa jemu membuat latihan daripada sebelum cuti pertengahan tahun lagi. Sampaikan rupa kedua-dua anakku telah bertukar warna lebih kegelapan...hahaha...

Hilman dan Hanan tentunya sangat teruja kerana ini merupakan pertama kali mereka akan mengikuti acara sukan di sekolah ini. Aduyai..paling pening kerna terpaksa menyediakan baju sukan setiap hari...Dahtu kalau balik rumah je mesti warna baju yang putih dah bertukar warna...Kalau tak disental habis-habisan...alamatlah nanti bekas-bekas kotoran masih jelas kelihatan. Menangislah jawabnya..taknak pakai la bu...Malu sebab baju kotor..Tau pun... Masa pakai tak ingat pun nak jaga elok-elok..

Paling sedih bilamana Mbah Idok tidak membenarkan Hannan mengikuti semua acara sukan kerana dikhuatiri bentan dek kerana baru sahaja sembuh dari luka berkhatan. Bukan setakat Hannan, tapi aku juga agak terkilan dibuatnya sebab Hanan begitu bersemangat untuk bersukan. Lagipun banyak acara sukan yang akan disertainya iaitu lari 100m,200m, lompat jauh dan lompat tinggi. Alamak...tentu guru rumah sukannya marah dengan kami. Maaflah ya sebab kami pun tak sangka luka berkhatan ni rupanya lama juga ...lebih kurang 2 minggu...Sabar ya nak..tahun depan boleh ikut lagi...

16 Jun 2013 ( Tahap 1 )

Terkejut aku dibuatnya bila melihat senarai acara yang akan berlangsung hari ni. Mak ai...banyaknya. Ada lebih dari 100 acara. Memang betul-betul hebat. Acara pertama adalah untuk murid-murid pendidikan Khas, kemudian murid-murid prasekolah dan seterusnya darjah 1-3 samada acara individu atau berpasukan. Pelbagai acara yang dipertandingan memperlihatkan kreativiti dan dedikasi guru-guru sekolah rendah yang amat tinggi. Segala peralatan di warna mengikut 4 warna rumah yang berbeza. Terasa begitu meriah suasananya.Kalau dibandingkan dengan acara sukan tahunan di sekolahku, memang agak jauh perbezaannya. 

Gara-gara kepenatan yang teramat sepanjang minggu ini...aku agak malas untuk turun ke padang seperti dulu-dulu...Ngantuknya ya Allah...memang tidak mampu ku tahan. Namun demi janjiku pada Hilman, maka aku gagahkan diri juga untuk melihat cara sukan tersebut. Aku hanya pergi ke padang pada jam 11.30 pagi. Memang agak lewat...Sampai di sana rupa-rupanya aku sudah terlepas acara Hilman. Maafkan ibu ya nak...ibu penat sangat. Kalau tak tentu ibu akan terpacak di tepi padang sedari pagi lagi...Apa pun tahniah ibu ucapkan sebab Iman telah mendapat johan untuk acara 6 X 100 Meter.

Cuaca pada hari ini memang betul-betul panas dan berbahang.. Aku terpaksa menahan diri agar kepalaku tidak pusing akibat kepenatan dan kepanasan. Masa kurasakan terlalu lambat bergerak...Kebosanan telah melanda diriku..Apatah lagi aku hanya bersendirian tanpa teman... Acara tamat lebih kurang pukul 1.40 petang. Akhirnya tamat sudah penantianku ini. Esok hanya untuk tahap 2 sahaja. Ini bermakna hanya Hannan sahaja yang akan bersukan esok hari manakala Hilman akan berehat sahaja di rumah.

Hilman.dengan hadiah 'tipuware'nya...

Hannan-pinjam hadiah

Di hadapan gerai - Panas terik
Malamnya Hanan minta kebenaranku untuk mengikuti acara sukan pada keesokan harinya. Susah juga ya..bukan apa..aku takut mertuaku akan marah jika dia tahu Hannan akan mengikuti acara sukan. Namun setelah ku fikir semasak-masaknya...kuizinkan Hannan untuk bersukan. Hanya doa yang mampu kuiringkan agar disetiap langkahnya Allah lindungi dan berkati ...Amin

17 Jun 2013 ( Tahap 2 )

Terima kasih Imah sebab menumpangkan Hannan untuk ke sekolah. Sekurang-kurangnya takdelah seawal pagi aku terpacak di tepi padang. Bolehlah aku buat kerja lain dulu... Hari ini aku datang awal sedikit berbanding semalam kerana selepas ini aku akan mengunjungi Aisyah di asrama SAMTK. Petangnya aku bercadang untuk berehat-rehat dan bermalas-malasan di rumah sahaja. Hanan..maafkan ibu kerana hanya menjengukmu sebenar. Tak betah rasanya ibu terpaksa menunggu lama-lama dalam cuaca panas berbahang. Nanti balik ikut Cik Imah ya.. 

Petang itu, alhamdulillah Hannan berjaya mendapat naib johan acara 100 meter dan tempat ketiga untuk acara 200 meter. Tahniah dan syabas anakku...walau pun baru sembuh , kau tetap bersemangat untuk membantu rumah "MERAH" untuk menang. Maka bertambah lagilah koleksi 'tipuware' ibu di rumah...

No comments:

Post a Comment