Wednesday 26 June 2013

PENTAKSIRAN PBS KHB (260613) - HIKMAH DARI KESABARAN -

ASSALAMUALAIKUM...

Salam jerebu yang masih lagi bertamu....Adakalanya sesuatu musibah itu bukan semuanya mendatangkan keburukan semata-mata. Namun ada kalanya ia akan memberi seribu harapan kepada orang lain. Sesungguhnya hanya Allah yang maha mengetahui setiap sesuatu perkara itu...

Sebenarnya ...dalam perancangan awalnya, pentaksir kawasan iaitu Kak Lela telah memaklumkan kepadaku bahawa dia akan datang untuk mentaksir pada hari Isnin bersamaan 24 Jun 2013. Pada mulanya aku telah meletakkan jawatan sebagai ketua pentaksir sekolah bagi mata pelajaran KHB ERT atas beberapa alasan. Terasa ringan sedikit bebanan tugasanku tahun ini. Namun di saat-saat akhir, aku telah diminta oleh ketuaku untuk mengambil semula jawatan tersebut atas sebab tertentu juga. Dalam keterpaksaan aku terpaksa menerimanya....Ini bermakna banyak perkara yang perlu kulakukan dan aku sediakan.....Waktunya pula amat singkat. Makanya sepanjang minggu lepas aku agak sibuk menyediakan segala kelengkapan agar semuanya akan berjalan dengan sempurna. Dalam serba kepenatan yang masih membelenggu diri aku gagahkan diri juga dengan dibantu oleh kak jat untuk mengemaskini fail Induk, fail pentaksiran dan fail kes-kes  khas yang merupakan fail utama yang akan diperiksa. tak lupa juga kami memilih 10 fail dan eviden dari 4 kelas berbeza untuk dinilai pada hari tersebut.

Lumrah hidup ini...biasanya sesuatu yang kita inginkan seringkali kita akan bertemu dengan halangan dan cabaran. Sedih bilamana ada anak didikku yang membuat kerja PBS sambil lewa walaupun telah berulangkali ditunjuk ajar dan diberi teguran. Hinggakan disaat-saat akhir, mereka masih belum dapat menyiapkan sepenuhnya...Sabarlah hati. Tak guna marah-marah. Bukannya menguntungkan pun. Tunggulah bila tiba masanya yang sesuai pasti akan aku takzirah kalian cukup-cukup..... Lagi parah sebab hari Sabtu masih terpaksa datang sekolah kerana kursus LADAP. Bermakna satu pagiku telah dicuri dari melaksanakan kerja-kerja mengemaskini fail. Takpe..kuangkut segala fail yang belum kusemak balik ke rumah. Printer pun kuangkut balik juga ...Penuh keretaku depan dan belakang. Mak..ai...rajin ke aku nak buat semuanya ini sebelum hari Isnin....Namun aku tiada pilihan lain.Tiada yang lain kuharapkan dariMu Ya Allah..selain dari beri aku kekuatan + ketabahan + kesabaran + kerajianan + keikhlasan = dimudahkan segala urusan.

Ya Allah...jadikanlah aku hambamu yang sentiasa bersifat sabar


Manusia hanya merancang, namun Allah jua yang menentukan. Saat aku pasrah dan terus bersabar dengan setiap tugasan yang diberi aku dihadiahkan perkhabaran yang cukup indah dipendengaranku... Esok ( Isnin bersamaan 24 Jun 2013 adalah hari cuti berganti bagi seluruh sekolah di negeri Selangor). Subhanallah... Alhamdulillah Wala Ilah Illallah...Terima kasih ya Allah kerana mengetahui ketidakupayaanku dan ketidaksempurnaanku. Makanya Kau bantu aku dengan memberi lebih ruang dan waktu agar aku dapat menyempunakan segala tugasanku itu...Setinggi-tinggi kesyukuran kupanjatkan padaMu ya Rabb kerana mendengar bisikan hambaMu yang lemah ini. Makanya seharian sepanjang hari Selasa...bertungkus lumuslah aku lagi untuk mengemaskini segala fail-fail yang ada. Dikesmpatan yang telah Allah berikan itu, aku gunakan sebaik-baiknya...Ku lakukan semuanya tanpa rasa marah apalagi berkeluh kesah. Aku ingin menjadi hambaMu yang ikhlas dalam melakukan tugasku ya Allah. Sesungguhnya tugasku ini adalah sebahagian dari ibadahku. Maka aku yakin jika aku melakukannya dengan ikhlas semata-mata keranaMu...in sya Allah ada pahala yang menantiku di akhirat kelak. Sesungguhnya aku bukan semata-mata ingin mengejar atau mencari harta dunia, tapi yang aku lebih ingini adalah untuk mengaut dan menjana sebanyak-banyaknya harta untuk bekalanku di akhirat kelak. Suatu tempat yang kekal abadi sedangkan dunia ini adalah tempat untuk sementara sahaja. Walaupun nilainya tidak mampu dilihat atau dinilai oleh mata kasar, aku tetap yakin bahawa segala janji Allah itu pasti benar belaka....

Sepetang itu aku berkemas sendirian bak gaya seorang bibik Indon yang profesional. Ku sapu sampah...ku lap semua meja dan sinki...ku mop lantai...Kepenatan terpaksa aku kesampingkan. Tiada masa untuk memikirkan kerana yang penting semuanya beres...Semoga Allah terus memberi kekuatan dan kesabaran kepadaku...

Alhamdulillah...pagi ini Allah mudahkan segala urusanku, urusan sahabat-sahabatku juga urusan Kak Lela selaku pentaksir yang datang ke sekolahku. Sesungguhnya dalam kesabaran itu Allah telah janjikan keindahan dan kemanisan.

No comments:

Post a Comment