Friday, 23 December 2011

ABANG RAZAK DAN KANSER LIMFOMA

Pada hari Jumaat minggu lepas ( 16 Disember ) tepat jam 4.41 petang birasku yang sulong pergi mengadap Illahi selepas koma beberapa hari akibat serangan penyakit kanser limfoma. Seluruh keluarga mertuaku berduka atas musibah yang datang tanpa di sangka-sangka. Lebih-lebih lagi arwah meninggalkan seorang isteri,Kak Izah dan 3 orang anak yatim (Iffah, 11 tahun, Affaf, 9 tahun dan Naufal, 6 tahun) yang masih dahagakan kasih sayang seorang ayah. Apakan daya Allah lebih menyayangi beliau.

Abang Razak disahkan mengidap penyakit kanser limfoma tahap 4 pada awal bulan Ramadan yang lalu. Itupun setelah ujian darah yang dilakukan diklinik pakar dapat mengesannya. Masa kali pertama keluarga kami menziarahi beliau sewaktu dirawat di Hospital UKM, beliau masih boleh bercerita dan memberikan nasihat agar sentiasa memantau kesihatan diri. Aku kagum dengan semangat yang ditunjukkannya.

Kali kedua kami bertemunya sewaktu hari raya. Kesihatannya semakin merosot. Selepas itu kami bertemunya pada awal cuti yang lepas. Ketika itu aku tidak sampai hati untuk melihatnya kerana keadaanya yang lemakin kurus dan lemah. Tekanan darahnya semakin lemah dan belum stabil. Waktu itu Abang Razak sedang menjalani kimoterapi. Aku hanya dapat membayangkan kesakitan yang ditanggung olehnya. Kak Izah, isteri beliau sungguh sabar dan tabah menjaganya siang dan malam. Mujur juga cuti sekolah sudah bermula. Ringan sikit tanggungan Kak Izah. Anak-anaknya juga kami jaga bersama-sama di kampung.

Kali terakhir kami menziarahi Abang Razak adalah 3 hari sebelum beliau meninggal dunia iaitu pada tanggal 14 Disember bersamaan hari Selasa. Sebelum itu Abang Razak sudah meracau-racau memanggil-manggil nama anak-anaknya. Atas rasa belas ihsan kami pun menghantarkan anak-anak beliau yang sudah lama tidak berjumpa. Memang pun mereka amat merindui antara satu sama lain. Hanya pertolongan kecil ini yang mampu kami lakukan.

Kama sampai di HUKM lebih kurang pukul 4.00 petang. Selepas solat Asar kami terus bergegas ke Wad 6G Katil No 11 yang menempatkan Abang Razak. Hancur luluh hatiku bila melihatnya. Dia sudah tidak berapa mengendahkan orang lain hatta anaknya sendiri. Dia seolah-olah tertidur dengan sungguh nyenyak dan tidak sedar dengan apa yang terjadi di sekelilingnya. Tubuhnya pula semakin melidi dan sudah tidak berdaya untuk berjalan sendiri. Rawatan kimoterapi juga terpaksa ditangguhkan kerana keadaannya yang tidak stabil. Kak Izah juga mengkhabarkan bahawa virus kanser telah sampai ke otak yang menyebabkannya sentiasa sakit kepala dan mendapat sawan.

Lebih kurang pukul 8.00 malam kami bertolak pulang. Sampai di rumah lebih kurang pukul 10.00 malam. KAmi dikejutkan dengan panggilan telefon daripada Kak Izah yang menyatakan Abang Razak telah koma kerana serangan sawan semasa kami dalam perjalanan balik ke rumah. Ya, Allah hanya kepadaMu hambaMU berserah. Aku terpaku dibuatnya. Kami terus membacakan surah Yasin bersama-sama.

Apakan daya, setelah bergelut selama 3 hari akhirnya Abang Razak pergi mengadap Illahi dengan dikelilingi oleh isteri dan saudara mara yang lain. Jenazahnya dikebumikan malam itu juga di Bangi.

Selama tiga malam berturut-turut diadakan majlis tahlil. Kami hanya pulang semula ke Tanjong Karang selepas majlis selesai. AlFatehah buat arwah Abang Razak. Semoga roh beliau diletakkan di kalangan orang-orang yang beriman.Amin.

Berikut adalah sedikit informasi mengenai kanser limfoma yang saya perolehi daripada rakan blogger yang lain. Moga kita sama-sama mendapat manafaat apabila membacanya. InsyaAllah.

LimfOma merupakan kanser SEL DARAH PUTIH yg disebut sbg limfosit-B atau sel-B dan sejenis kanser yg melibatkan kelenjar. Sel tersebut cepat menggandakan diri dan membentuk tumOr manakala sistem kelenjar berperanan untuk membawa cecair dan darah putih melalui tubuh. LimfOma pada Otak atau urat saraf tulang belakang disebut sbg limfOma susunan pusat (SSP). Seperti kebanyakkan kanser yang lain, kanser ini terjadi apabila sel kelenjar berkembang tanpa kawalan dan keadaan ini akan menyebabkan tumOr tumbuh dgn lebih banyak. Sekiranya keadaan ini tidak dapat dikawal pesakit akan merasa sedih atau membengkak pada seluruh tubuh.

TANDA-TANDA ANDA DISERANG LIMFOMA..

Tanda serangan pertama limfOma sangat mudah dikenalpasti iaitu:

• merasa ketulan atau gumpalan pada leher, perut, bawah lengan atau
pangkal paha
• sukar bernafas
• kerap demam
• kesan merah pada kulit
• pening2 dan muntah
• sakit perut
• hilang berat badan
• batuk

p/s: sekiranya terdapat tanda-tanda seperti di atas segera berjumpa dengan dOktOr kerana penyakit ini kebiasaanya menyerang gOlOngan remaja+lelaki...ujian fizikal, ujian darah + ujian imbasan bOleh dilakukan bagi mengenalpasti penyakit ini...rawatan kimOterapi akan dijalankan bagi mengelakkan kanser semakin merebak..SAYANGI DIRI ANDA..CEGAH SEBELUM MEREBAK.. =)

24 comments:

  1. salam semua… sebenarnya punca utama semua jenis kanser adalah kekurangan Vitamin B17/Amygdalin… boleh buat search di google pasal ubat B17 nie adalah penawar/ubat kepada semua jenis kanser tak kira tahap brape pun.. B17 nie tggi dalam biji aprikot, biji buah2an berry mcm acai berry, burberry, anggur, epal, kacang hijau, ubi kayu, daun sireh, daun belalai gajah, keladi tikus… tu sbb org2 tua dulu kadar kanser sgt kurang sbb mereka mengamalkan makan ubi kayu, daun sireh, ulam2an, keladi.. kita skrg mmg xmakan atau kurang makan bnda2 mcm ni, tu yg kanser terlalu tggi dlm zaman kita… sesiapa yg ingin mendapatkan ubat kanser iaitu B17 + Bromilin + Graviola… boleh hubungi saya 019-9362993, atau emel di hubby_sr@yahoo.com atau join group facebook ‘PENAWAR/UBAT KANSER’.. sesuai utk merawat semua jenis kanser tak kira tahap brape… InsyaAllah boleh sembuh sepenuhnya dlm masa 2-3 bulan sekiranya mengikut tatacara yg betul….

    ReplyDelete
    Replies
    1. salm tuan. sepupu sy masih bergelut di icu. dan sekarang masih di tidurkan oleh dr kerana dr telah masukkan tiub pernafasan di mulut. bileh ke cuba?

      Delete
    2. Slam.. abg sya dah msok wad sbb cancer ni.. bleh ka abg sya amalkan ubat tuan tu smasa dlm wad

      Delete
  2. adakah kanser ni bpleh membawa maut ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh....kawan saya dah meninggal disebabkan kanser ini

      Delete
  3. sy baru selesai pembedahan kecil membuang benjolan di belakang kepala dkt dgn leher. doktor kata ia lemak yg terkumpul. skrg tgh tggu kputusan ujian makmal dr pihak hospital.. harap2 ianya tidak merbahaya...

    ReplyDelete
  4. Salam....sy ada bonjolan di pangkal peha dan sakit bila ditekan adakah itu simptom kanser limfoma? Sy dah buat ujian..tp blum mendapat keputusan...sy risau sangat ni...ada sape2 rakan2 yg kene sprti sy?

    ReplyDelete
  5. Salam....sy ada bonjolan di pangkal peha dan sakit bila ditekan adakah itu simptom kanser limfoma? Sy dah buat ujian..tp blum mendapat keputusan...sy risau sangat ni...ada sape2 rakan2 yg kene sprti sy?

    ReplyDelete
  6. bila baca artikel ni, tringatkan arwah pak su yg bru saja mninggal 4hb januari 2015,,pun disebbkan kanser limfoma..

    ReplyDelete
  7. arwah ayah saya baru saja seminggu meninggal dunia akibat penyakit kanser ini . ya mmg tanda awalnya ada benjolan kalenjar di pangkal pahanya . kepada sesiapa yg trdapat benjolan itu segeralah buat rawatan di hospital .

    ReplyDelete
  8. [14-10 15:38] Penawar kanser dan herba: Slam...sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.sebulan akan turun sebanyak 60 hinga 80 militer or 0.6 cm atau 0.8 cm.ubat saya.andai 4 cm sel ketumbuhan kanser.bajet 6 bulan untuk sembuh sepenuh nya.andai 8 cm ketumbuhan.bajet 8 hinga 10 bulan untuk sembuh sepenuh nya.insya allah.

    memusnahkan dan mematikan sel sel kanser.. harga cuma rm180 tetapi herba warisan ini terlalu berkesan dan saya jamin tuan tuan dan puan puan akan terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh...daun daun herba warisan terpilih memang tidak akan jumpa di mana mana.percaya lah..
    ..
    .merawat dan membaik pulih...jangan biar sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik di rawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi... sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh...jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid...orang ada kanser...saya akan membantu merawat hingga sembuh
    [14-10 15:40] Penawar kanser dan herba: Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi bagai mana untuk hadapi kanser..cara2 utk bdepan knser..pemakanan..dan nasihat2 utk anda..pada anda kanser adalah petama dalam hidup...pada sy yg dh jumpa ramai pesakit..munkin kita bley bkongsi pendapat n bgai mna hendak merawat sampai sembuh..sy hulur kn tangan pd anda..sambut lh sebelum telambat..ramai pesakit sy sudah sembuh.anda bila lagi....hubungi atau wasup kan saya dengan segera.0174687570 mohd zuhairi

    NAMA SYARIKAT SAYA.....JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

    ReplyDelete
  9. [14-10 15:38] Penawar kanser dan herba: Slam...sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.sebulan akan turun sebanyak 60 hinga 80 militer or 0.6 cm atau 0.8 cm.ubat saya.andai 4 cm sel ketumbuhan kanser.bajet 6 bulan untuk sembuh sepenuh nya.andai 8 cm ketumbuhan.bajet 8 hinga 10 bulan untuk sembuh sepenuh nya.insya allah.

    memusnahkan dan mematikan sel sel kanser.. harga cuma rm180 tetapi herba warisan ini terlalu berkesan dan saya jamin tuan tuan dan puan puan akan terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh...daun daun herba warisan terpilih memang tidak akan jumpa di mana mana.percaya lah..
    ..
    .merawat dan membaik pulih...jangan biar sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik di rawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi... sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh...jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid...orang ada kanser...saya akan membantu merawat hingga sembuh
    [14-10 15:40] Penawar kanser dan herba: Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi bagai mana untuk hadapi kanser..cara2 utk bdepan knser..pemakanan..dan nasihat2 utk anda..pada anda kanser adalah petama dalam hidup...pada sy yg dh jumpa ramai pesakit..munkin kita bley bkongsi pendapat n bgai mna hendak merawat sampai sembuh..sy hulur kn tangan pd anda..sambut lh sebelum telambat..ramai pesakit sy sudah sembuh.anda bila lagi....hubungi atau wasup kan saya dengan segera.0174687570 mohd zuhairi

    NAMA SYARIKAT SAYA.....JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

    ReplyDelete
  10. Salam aku penghidap cancer limfoma...baru saja selesai kimo pada 2 bulan lepas..kini aku perlu pergi putrajaya untuk buat scan yg lebih detail..aku cuma ambil rawatan kimo sahaja serta pengambilan biji apricot..yg aku pelik knapa bnyk sgt produk yg konon nye bagus dpt menyembuhkn penyakit cancer? Kalau bagus kenapa tidak dicadangkan oleh doctor..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..biji aprikot tu mane nk beli bang

      Delete
    2. Salam..biji aprikot tu mane nk beli bang

      Delete
  11. Salam aku penghidap cancer limfoma...baru saja selesai kimo pada 2 bulan lepas..kini aku perlu pergi putrajaya untuk buat scan yg lebih detail..aku cuma ambil rawatan kimo sahaja serta pengambilan biji apricot..yg aku pelik knapa bnyk sgt produk yg konon nye bagus dpt menyembuhkn penyakit cancer? Kalau bagus kenapa tidak dicadangkan oleh doctor..

    ReplyDelete
  12. Harao cpt sembuh azri shah.... Setiap penyakit ada penawar... Mungkin ada sbb hosp tidak mncdgkan ubatan kerana kosnya tinggi..... Semoga dipermudahkan urusan

    ReplyDelete
  13. Harao cpt sembuh azri shah.... Setiap penyakit ada penawar... Mungkin ada sbb hosp tidak mncdgkan ubatan kerana kosnya tinggi..... Semoga dipermudahkan urusan

    ReplyDelete
  14. Azri shah .anda boleh cuba al manna tayebat.memperbaiki sistem immune di perut.cubalah.produk natural prebiotik

    ReplyDelete
  15. Segala penyakit bermula di perut.jika pakar tidak baiki sistem immune di tali perut..susah dok.nal pulih penyakit.inshaAllah.

    ReplyDelete
  16. arwah ayh meninggal bln 3 sebab kanser lyphoma

    ReplyDelete
  17. Ayah saya skrg ini tengah tenat disebabkan kanser lyphoma.

    ReplyDelete
  18. Aduh..takut tul..sy awal ramadhan ne..terasa sakit di lehir kanan..bila sujud...risau tul..lepas raya baru nak g doktor..skrg dah ade bengkak cket kat leher..kawan sy ade yg mebinggal lyphoma ne..tp sy xde tanda2 tu..kawan sy tu langsung x sakit..pada awalnya walapyn kite org pelik sbb leher die bengkak..kemudian die muntah2..susut berat badan..setahun pastu meninggal...
    Sy hanya terasa bila sujud...lain2 x..ari ne..sy kesan mcm bengkak...

    ReplyDelete
  19. Slam…sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.memusnahkan dan mematikan sel sel kanser sebanyak 0.6 cm dan 0.8 cm sebulan mgikut dose yang di gunakan..herba warisan ini terlalu berkesan…daun herba warisan…merawat dan membaik pulih…jangan tunggu sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik merawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia…herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi…
    sy cma bntu membantu…sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa…penawar nya telah ada…hubungi sy secepat munkin
    Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh…jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid…orang ada kanser…saya akan membantu merawat hingga sembuh
    NAMA SYARIKAT SAYA…..JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

    ReplyDelete