Sunday 5 May 2013

HARI MENGUNDI ( 050513 )



Sejak kebelakangan ini darjah keterujaanku untuk mengundi begitu tinggi...Walaupun ini bukanlah kali pertama aku akan menunaikan kewajipanku untuk mengundi...kalau tak silap ini mungkin kali yang keempat, tapi aku tetap merasakan tahap kerujaanku begitu tinggi. Sepanjang jalan rumahku penuh dengan bendera juga poster aneka warna. Pendek kata kalau nak ambik untuk acara sukan sekolah pasti berbaloi. Jimat sikit belanja...Tak payah beli banyak-banyak kain untuk buat bendera baru... Semangatku berkobar-kobar agar negeri Selangor yang kucintai ini kekal diperintah oleh pemerintah yang ada sekarang. Tegakkan Islam....jauhkan kami dari pemimpin yang tidak amanah.....

Aku memilih waktu tengahari untuk mengundi dengan harapan agar tidak ramai orang mengundi pada waktu ini. Terima kasih suamiku kerana sudi mengantarkan aku ke tempat mengundi iaitu di SK Parit Serong. Kemeriahan dan bahang pilihan raya jelas kelihatan. Banner, papan tanda, poster dan bendera berkibaran dengan megahnya...Begitulah juga dengan hatiku ini yang sudah tidak sabar-sabar untuk mengundi.....



Paling teruja apabila mengundi ini adalah apabila aku dapat berjumpa teman-teman lama juga orang-orang kampung yang jarang-jarang dapat ku temui. Happening betul bila aku terjumpa kawan-kawan lama. Macam-macam cerita yang keluar ...sampai kena tegur dengan orang lain yang sama-sama beratur. Nasib baik dia menegurnya...tegur-tegur manja. Kedua teruja kerana tempat mengundi merupakan sekolah rendahku dahulu dari tahun 1980 - 1985. Banyak kenangan pahit dan manis tercinta di sini. Sekarang ini banyak perubahan yang telah dialami. Rangka sekolah lama pun dah tak ada. Semua dah diganti dengan yang baru. Alhamdulillah...nampaknya dah semakin cantik. Kepada rakan-rakanku...Masdewita, Rabiaton, Jamiah, Helmi, Asri dan Mazhaidi ( yang sempat kutemui di tempat mengundi ) terlalu banyak kenangan indah sewaktu kita sama-sama bersekolah dulu. Kini masing-masing telah terpisah membawa haluan masing-masing. Semoga ukhwah di antara kita kan terus berkekalan walaupun ada antara kita yang tidak sehaluan dari segi fahaman politik. Yang penting persaudaraan di antara kita sesama Islam haruslah dikekalkan...


Yang pasti...hari ini aku telah menunaikan hakku sebagai rakyat MALAYSIA...hak untuk MENGUNDI.
Aku memilih untuk MENGUNDI.......  Undi itu adalah RAHSIA..... Pilihan di tangan kita. Kita akan dipertanggungjawabkan dengan apa jua pilihan kita. Semoga tanahairku tercinta, MALAYSIA akan terus aman dan beroleh kesejahteraan selamanya...



No comments:

Post a Comment