Friday 26 April 2013

BUNGA APRIL....

BISMILLAHIRROHMANIRRAHIM.....

Bulan April ini sebenarnya mencatat banyak peristiwa bermakna buat diriku. Namun terkadang aku terlupa dek kekangan masa dan kesibukan yang tiada hentianya. Apakan daya...Aku hanya manusia biasa yang sering alpa dan terleka dek sirna dunia yang serba menggoda ini...

Kenangan terindah sewaktu menunaikan haji tahun 2009
ALKISAH 1....

Masih aku ingat 15 tahun yang lalu...pada tanggal 6 April 1998 bersamaan dengan 9 Zulhijjah 1419H adalah tarikh keramat bagi aku dan suamiku..Kata orang inilah puncak cinta antara Adam dan Hawa bilamana terpateri janji setia diikat mati...kini sah aku milik suamiku yang bernama Fakhrudin bin Mansor. Dengan sekali lafaz aku kini telah bergelar seorang isteri...Rasa debar, cemas, gembira...sedih semuanya bersatu...Tapi yang pasti aku bersyukur kerana majlis pernikahanku berjalan lancar disaksikan saudara mara dan rakan taulan walaupun sebenarnya malam itu adalah malam RAYA HAJI..namun sejujurnya aku sangat menghargai kehadiran kalian ke majlisku ini...Tanpa aku sedari masa berlalu begitu pantas...ada kala aku lupa tarikh keramat ini dan ada kalanya aku teringat...Hakikatnya aku lebih mengingati tarikh hijrahnya kerana ianya selalu hadir pada malam hari RAYA HAJI...Mudahlah bagiku untuk menyambutnya kerana lauk pauk sudah sedia ada ..cuma tinggal beli kek istimewa sahaja.


Aku cuma ingin mengucapkan terima kasih kepada suamiku tercinta..Fakhrudin bin Mansor kerana sudi menerima aku seadanya. Aku ini hanyalah insan biasa...punya kelemahan dan adakalanya sering melakukan kesalahan. Maafkan aku suamiku..kalau kau merasakan aku ini bukanlah wanita yang terbaik buatmu. Namun aku berjanji akan cuba untuk menjadi isterimu yang terbaik semampu diriku...sedaya upayaku. Walau sentiasa ada badai gelora, walau ada pasang surutnya di sepanjang perkahwinan kita ini.....namun alhamdulillah Allah masih memelihara cinta kita hingga saat ini. Doaku moga kita kan kekal bahagia bersama hingga hujung nyawa. Ameen....


Terima Kasih ya Allah kerna mengurniakan aku suami yang mampu memimpin aku untuk lebih dekat denganmu. Alhamdulillah...aku sungguh bersyukur ya Allah kerana mengurniakan aku anak-anak yang comel  kepada kami...4 orang hero yang kacak, bergaya, mutu dan keunggulan....cewah2 macam iklanlah pulak. Hazman...Hazwan...Hannan dan Hilman...kalian adalah sumber kebahagian dan kekuatan ibu dan ayah. Puteriku satu-satunya...Aisyah Humaira'....kau memang bunga yang harum menyeri kehidupan kami berdua. Anak-anakku...tiada kata mampu aku gambarkan betapa bahagianya ibu kerana memiliki kamu. Kalian adalah kebahagiaan...kekuatan...kecintaan ayah dan ibu. Moga kalian akan membesar dan menjadi khalifah sejati di muka bumi ini. Jadilah nak yang beriman, bertakwa dan hormat kedua orang tuamu. In sya Allah hidup kalian akan bahagia dunia dan akhirat...

Keluargaku tercinta

ALKISAH 2....

Tarikh 17 April 2013 genap anak sulungku yang kembar berusia 14 tahun atau tingkatan 2. Kehadiran kalian berdua walau penuh dengan cabaran namun aku bersyukur kerana dapat melihat kalian membesar di hadapan mataku sehingga kini...Kalian menghadiahkanku gelaran ibu...gelaran yang cukup aku tunggu-tunggu dan betapa bahagianya aku bila mendengar untuk pertama kali saat kalian memanggilku ibu...

Hazman dan Hazwan


Anak-anakku…
Kala hadirmu bertamu
Aku bergelar ibu
Betapa bahagianya aku..
Menatap sepasang mata beningmu…

Anak-anakku..…
Betapa setiap saat yang berlalu
Aku sentiasa berdoa untukmu
Semoga kalian diberkati
Semoga kalian dirahmati
Sentiasa dalam redho Illahi..

Anak-anakku….
Betapa bertuahnya ibu
Kerna memiliki kalian
Menjadi hiburan dikala kedukaan
Menjadi teman dikala ku kesepian
Menjadi penawar dikala kesakitan
Kalian sentiasa di sisi menemani
Tanpa jemu dan rasa benci
Dengan gelak tawa ria
Senda gurau yang manja

Anak-anakku….
Tidak terkira rasanya
Bahagia di dalam dada
Melihat kalian membesar di depan mata

Doaku
Kalian kan berjaya
Bukan hanya  di dunia
Malah di akhirat juga
Jangan lupa ibu dan bapa
Yang banyak berjasa
Dan berkorban segala
Demi amanah Tuhan
Cuba kamu  laksanakan.


Anak-anakku...
Kalian adalah
Hadiah terindah dalam hidupku...


ALKISAH 3.....

Muhammad Nur Hannan....Nama yang kupilih ini memang sungguh lembut bunyinya kerana ia bermaksud "kesayanganku" ....bila memanggilnya sahaja hati jadi syahdu. Kau adalah anak keempat ibu. Ku panggil dirimu "Nje-nje" yang bermaksud manja. Kau memang amat menyenangi panggilan itu kerana kau memang anak yang keletah dan manja.

Hannan dan Ibu

Anakku..kau dilahirkan pada tanggal 20 April 2002 tepat jam 8.30 malam. Kesakitan ibu terubat sebaik sahaja menatap tulus wajahmu yang sungguh comel. Terima kasih ya Allah kerana mengurniakan anak yang sempurna fizikalnya kepadaku...Ku sambut kehadiranmu dengan penuh kesyukuran.

Takkan mungkin ku lupa suatu kisah di mana kau mengalami demam panas dan  diserang sawan sebanyak 4 kali dalam satu malam ketika umurmu 9 bulan...Anakku aku sungguh bersyukur kerna kau tidak mengalami kecacatan kesan dari serangan sawan itu. Mbah Mut (arwah) yang mengubatimu menyatakan bahawa demam panas ini terbahagi 2 iaitu demam yang panas seluruh badan. Hati-hati kerana ini boleh menyebabkan kecacatan seumur hidup. Manakala yang satu lagi ialah demam panas tetapi ada bahagian tertentu yang masih sejuk contohnya di telinga dan hidung. Ini in sya Allh masih boleh diubati. Mujur anakku... demam panasmu adalah yang kategori kedua. Hingga kini kau membesar dengan baik tanpa ada gangguan....Maha suci Allah yang masih memelihara dan mengasihani anakku...Terima kasih ya Allah.

Hannan - Kesayangan
Anakku, ibu hanya mendoakan yang terbaik buatmu. Jadilah anak yang soleh, beriman dan bertakwa kepada Allah....berbakti kepada kedua orang tua dan berani berjuang di jalan Allah. Amin

No comments:

Post a Comment