Wednesday 17 April 2013

17 APRIL 2013

BISMILLAHIRRAHMANIRROHIM.....


Anak kembarku - Hazman dan Hazwan
1 Muharram 1420 Hijrah bersamaan 17 April 1999 merupakan tarikh keramat yang akan kuingati hingga akhir hayatku nanti... Kelahiran kembar lelakiku yang kuberi nama Muhammad Nur Hazman dan Muhammad Nur Hazwan telah menghadiahkanku dan suamiku serta keluarga kedua belah pihak dengan kegembiraan dan kesyukuran yang tidak mampu kuungkapkan dengan kata-kata. Kebahagiaan dan kegembiraan terpancar di mana-mana......

Pagi Sabtu itu ketenanganku agak terganggu...aku telah mengeluarkan tanda darah... tidak lama kemudian air ketubanku pula pecah. Aku jadi kaget kerana setahuku ini memang tanda-tanda awal untuk bersalin. Ya Allah mana mungkin ini terjadi...kandunganku baru sahaja mencecah 31 minggu. Masih terlalu awal.

Takut terjadi apa-apa pada kandunganku, aku terus mengajak suamiku untuk membuat pemeriksaan di Hospital Tanjong Karang. Doktor mengesahkan aku memang akan bersalin...bayiku memang sudah tidak sabar-sabar lagi untuk melihat dunia ini....Aku jadi tidak keruan kerana bayiku masih sangat kecil...Doktor menyatakan peluang untuk mereka hidup hanya 50-50 sahaja. Sedih ini hanya aku yang tahu... Ya Allah..selamatkanlah bayiku ini...Aku sanggup berjuang ke mana sahaja dan dengan apa sahaja cara..aku sanggup harungi asalkan bayiku ini bisa bernyawa...

Petang itu juga aku berangkat ke Hospital Klang dengan menaiki ambulan. Aku masih bisa duduk2 sambil bercerita dengan jururawat yang menemaniku.( Kak Ramlah - kebetulan jiran kakakku memang sangat ramah dan menyenangkan ). Terima kasih Kak Ramlah...jasamu kan tetap ku kenang sampai bila-bila.

Sesampainya di Hospital Klang, doktor pakar terus memeriksaku. Seperti yang dinyatakan oleh doktor Hospital Tg Karang...mereka juga menyatakan tiada cara untuk menahan bayiku untuk dilahirkan. Sama ada aku bersedia ataupun tidak...bayiku tetap akan keluar. Lebih memilukan apabila inkubator untuk bayiku yang tidak cukup bulan sudah penuh semuanya di Hospital Klang...Andainya inkubator tiada maka bayiku mungkin tidak dapat diselamatkan.  Doktor cuba sedaya upaya untuk membantu mencarikan hospital berdekatan yang masih mempunyai kekosongan inkubator. Aku hanya mampu berdoa sambil menahan kesakitan yang bertambah setiap masa.....Baru ku tahu..beginilah rasanya sakit bersalin. Patutlah Allah menganugerahi pahala yang sungguh banya buat ibu-ibu yang melahirkan anak. Kesakitannya memang tidak tertanggung rasanya. Terima kasih doktor kerana kalian bersusah payah untuk membantuku......Dan akhirnya aku bersetuju sahaja bilamana doktor menyatakan bahawa hospital terdekat yang masih mempunyai kekosongan inkubator adalah Hospital Seremban. Aduyai jauhnya...Tapi demi keselamatan bayiku...aku sanggup berjuang dan mengharungi semua ini... Kuatkanlah aku ya Allah...

Lebih kurang pukul 9.00 malam....sekali lagi aku menaiki ambulan menuju ke Hospital Seremban. Kali ini aku sudah tidak mampu untuk berkata-kata apalagi untuk bercerita dengan jururawat yang menemaniku. Kesakitan yang kurasai kini semakin tidak dapat kutahan-tahan lagi...Aku hanya mampu berisytifar dan berdoa sebanyak-banyaknya agar aku dan bayiku ini selamat....Ambulan yang bergerak laju itu juga aku rasakan sungguh lambat untuk sampai ke tempat tujuan...

Sesampainya aku di Hospital Seremban...petugas di bahagian kecemasan sudah siap sedia menungguku dan terus menyorongku ke bilik bersalin. Tiada kata yang mampu kugambarkan akan kesakitanku saat ini...Hanya Allah yang lebih mengetahui... Akhirnya tepat jam 11.33 malam kembarku yang pertama selamat dilahirkan diikuti oleh kembarku yang kedua pada jam 11.36 malam. Alhamdulillah ya Allah....aku bersyukur kepadaMu atas anugerah ini... Bayiku terus diletakkan di dalam inkubator atas tujuan keselamatan sebelum sempat suamiku mengazankan mereka berdua. Aku juga belum sempat memeluk mereka kerana jururawat terus bergegas membawa mereka berdua ke was ICU untuk pengawasan yang lebih sempurna. Sementara aku pula diletakkan di wad bersalin. Sepanjang malam suamiku menemani aku yang terus terlena dek kepenatan yang teramat sangat.

Pagi-paginya aku terus sahaja mandi dan membersihkan diri walau belum kuat sepenuhnya. Aku harus menggagahi jua diriku ini kerana aku ingin menjenguk bayiku yang ditempatkan di wad 6D sedangkan aku kini di wad 2B. Perasaanku ini memang sudah tidak sabar-sabar lagi untuk menjenguk mereka berdua. Namun aku terpaksa bersabar... Sarapan dulu....Tunggu doktor memeriksa dulu...barulah boleh pergi melawat bayiku...

Hanya aku dan suamiku yang dibenarkan melawat bayi kami. Saudara mara dan rakan taulan hanya boleh menjenguk lewat tingkap yang terselak tirainya. Betapa bayiku sungguh kecil dan halus. Sulungku hanya seberat 1.44kg ketika dilahirkan manakala adiknya pula seberat 1.11 kg sahaja. Air mata jadi temanku yang paling setia. Melihat mereka berdua aku sungguh hiba kerana terlalu banyak wayar-wayar yang berselirat di seluruh tubuh mereka... Anakku..semoga kalian berdua dapat bertahan dan kuat mengharungi detik2 ini. Inilah permulaan kepada kehidupan kalian... Ibu akan selalu menemanimu tanpa jemu...

Akhirnya aku berpindah dari wad 2B ke wad 5D...wad untuk ibu-ibu yang anaknya berada di wad 6D iaitu wad ICU untuk bayi. Bermulalah perjuanganku dan perjuangan bayi-bayiku. Tiada sesiapa menemani hanya suamiku sahaja. Alhamdulillah kebetulannya saat ini suami sedang cuti semester..jadinya dapatlah dia menemani aku saat aku berpantang di sini. Tiada jamu...takut bayiku terkena penyakit kuning....tiada urut...semua ku lakukan sendiri seadanya. Kupakai bengkung yang panjang tanpa tunjuk ajar sesiapa. Kuikat di tingkap dan kulilit-lilit asal sahaja ia boleh melilit perut dan punggungku ini. Saban hari kulakukan tanpa jemu. Masih ku ingat pesan emak jangan lupa berbengkung kalau tak ingin badan jadi kembang. Pilis dan yang lain-lain suamiku yang belikan dari kedai berdekatan. Tidurku pula bersandar pada bantal yang kubeli banyak-banyak. Kata mak lagi waktu pantang jangan tidur baring, nanti darah putih masuk ke mata..boleh jadi rabun. Kalau tidur msti pakai stokin dan kaki mesti diikat rapat. Jangan terkangkang-kangkang. Terima kasih mak di atas segala tunjuk ajarmu. Aku memang sangat-sangat menghargainya.   Rutin harianku di sini agak padat...setiap 2-3 jam sekali perlu memerah susu untuk keperluan kembarku. Mereka berdua hanya mengharapkan susu ibu sahaja untuk membesar. Terima kasih ya Allh kerana menganugerahiku air susu yang banyak...cukup untuk kedua-dua bayiku... Cepatlah besar anakku..kerna ibu sudah tidak sabar untuk memeluk dan menciummu...

Sedar tak sedar aku sudah berada di wad 5D ini selama 41 hari....Hari yang cukup panjang. hari yang cukup mencabar. Hanya hujung minggu keluarga atau rakan taulan datang berkunjung. Terubatlah juga kesedihanku ini. Bayiku hanya boleh keluar dari inkubator jika berat badannya melebihi 1.65 kg. Penantian memang satu penyeksaan..... hanya kesabaran sahaja yang menjadi sandaran. Alhamdulillah pada hari yang ke41 ini aku benarkan oleh doktor  untuk berpindah ke hospital yang lebih dekat iaitu Hospital Klang. Terima kasih yang tak terhingga kepada semua doktor di wad 5D dan 6D yang terlalu banyak jasanya kepada kami sekeluarga. Hanya Allah yang dapat membalas jasa kalian.

Kini bermula pula perjuangan di Hospital Klang. Allahuakbar...penuhnya wad. Tiada katil yang kosong untuk  bayiku...Aku terpaksa merempat ke sana sini untuk hari pertamanya. Sejuknya semacam di dalam bilik ini sehingga aku dan bayiku jadi demam. Esoknya, alhamdulillah ada seorang hamba Allah yang baik hati kerana  mencarikanku sebuah katil yang kosong. Lega sikit rasanya. Namun sulungku Hazman semacam tidak sihat sahaja pada penglihatanku...makanya kukhabarkan pada doktor pakar yang sedang membuat lawatan. Mereka terus bertindak menyuntik antibiotik kepadanya. Kata doktor kena tunggu seminggu untuk melengkapkan dos antibiotiknya...Alamat terpaksalah tunggu lagi seminggu baru dapat menjejakkan kaki ke rumah semula. Rindunya hanya Allah yang tahu... Bersabarlah kerana Allah ingin menguji keimanan dan ketakwaan kita saat ini... Tak mengapalah anakku....ibu sanggup menunggumu...dan sanggup sama-sama berjuang bersamamu asalkan kalian berdua sihat...

Akhirnya setelah 48 hari bermastautin di hospital...kami dibenarkan pulang. Saat yang memang kutunggu-tunggu...memang sungguh gembira dan lega. Walaupun masih terpaksa membuat rawatan susulan, namun sekurang-kurangnya bayiku sihat...alhamdulillah.

Sesungguhnya Maal Hijrah itu sangat bermakna bagiku kerana....sesungguhnya hijrahku hingga ke Hospital Seremban demi untuk menyelamatkan bayiku....Akan menjadi kenangan paling bermakna dalam hidupku...

" Anakku...kelahiran kalian berdua umpama hadiah dari Allah kepada ibu sekeluarga selepas kehilangan Mbah Khayan pada 28 Jun 1997 dan Wak Mahfoz pada 15 Ogos 1997... Rupa kalian yang mirip arwah Mbah Khayan menyebabkan kalian menjadi cucu kesayangan Mbah Sawah. Sekurang-kurangnya terubat sedikit kesedihannya selepas kehilangan 2 orang lelaki yang dicintai olehnya"

Anakku....doa ibu agar kalian berdua akan menjadi manusia yang beriman dan bertakwa kepada Allah, taat kepada kedua orang tua, mempunyai akhlak dan peribadi mulia, sanggup berjuang di Allah Allah dan menjadi insan yang berguna kepada agama, bangsa dan negara...Ameen

No comments:

Post a Comment