Friday 27 April 2012

WARKAH RINDU BUAT BONDAKU...

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Salam kasih, salam sayang jua salam rindu buat bondaku tercinta…. Rasanya, masa berlalu begitu pantas lalu menjadikan aku seorang perindu. Bondaku, betapa anakmu ini ingin kau tahu betapa sayang dan kasihnya aku kepadamu….Tiada batasan sempadan yang mampu memisahkan kita. Tiada jua sukatan yang mampu menyukat kasih dan sayangku padamu…lantaran ianya sangat padu dan tepu… Ketahuilah bonda, aku menulis warkah ini bersama juraian mutiara air mata jua sarat rindu yang tiada taranya…. Maafkan aku bonda… kerana selama ini tidak pernah mengirimkan warkah sebegini buatmu. Maafkanlah anakmu ini. Waktu itu kau masih ada di sisiku.. kau masih boleh berbicara denganku… Namun kini kau telah pergi jauh dariku…jauh ..sungguh jauh …terpisah dunia kita berdua….


Dikesempatan ini bondaku… ingin aku meluahkan segala penghargaanku buatmu bondaku, Hajah Habsah bt Jabar. Walau kau tidak mampu membacanya, walau kau tidak dapat mendengarnya namun aku tetap ingin meluahkan segala rasa ini tanda aku sangat menghargai segala jasa dan pengorbananmu yang berjuta. Takkan mampu terbalas olehku bonda. Jasamu terlalu besar dalam mendidik dan membesarkanku. Dalam kepayahan, dalam serba kekurangan …sebolehnya kau cuba memberikan yang terbaik buatku dan adik beradikku yang lain. Masih ku ingat bondaku segala pengorbananmu itu. Kau gigih melakukan segala pekerjaan demi meringankan bebanan ayahanda. Masih ku ingat..aku pernah menolongmu memetik buah koko ketika cuti sekolah.Tidak kira waktu...saat panas terik atau hujan lebat...kau tetap me Saat aku ternampak pokok getah...segera ingatanku pada kenangan sewaktu kita mengumpulkan ranting-ranting pokok getah menerpa diingatan. Kesusahan hidup...kita masih menggunakan dapur kayu lagi saat itu. Bila aku lalu di hadapan kilang papan di KEM (sekarang sudah tutup), aku juga masih ingat saat kita mencari reja-reja kayu yang dibuang untuk dibuat kayu pembakar.....

Sawah tempat tinggal kita itu juga menyimpan memori yang bukan sedikit. Disitulah aku mengenal lumpur dan selut. Disitulah juga taman permainanku bersama Bang Ngas dan Bang Bawi sewaktu kecil. Palong dan parit besar di depan rumah umpama kolam renang yang mengajarku erti keberanian. Bondaku semenjak aku kecil kau telah berhempas pulas di sawah demi untuk sesuap nasi bagi kita semua. Semua pekerjaan kau lakukan...Menyemai...menanam menggunakan kuku kambing...kemudian merumput dan menyulam anak-anak padi yang mati...mengerat dengan aret...kemudian membanting (menggebuk) kau lakukan  bersama ayahanda. Sekali sekali aku akan ikut serta...Penatnya dapat aku rasakan...Betapa seluruh hidupmu hangus terbakar di bawah terik mentari..Itupun tidak pernah kau hiraukan..Sesungguhnya segala kenangan dan pengalaman  itu adalah harta peninggalan yang sungguh berharga buatku...

Kesusahan hidup, mengajarmu juga aku erti ketabahan…erti sebuah perjuangan..jua erti satu pengorbanan. Tanpa keluh kesah apalagi amarah..kau tetap sabar melayan segala kerenah kami, anak-anakmu. Betapa aku sangat merindui waktu-waktu yang pernah kita lalui bersama… Kau sentiasa ada di sisi di kala aku memerlukan. Kau sentiasa memberikan bahumu disaat aku kesedihan. Kau menghiasi hidupku dengan kata-kata nasihatmu. Kau membahagiakanku dengan tawa ceriamu. Kau sentiasa menaburi haruman doamu di sepanjang perjalanan hidupku…Kau sentiasa berusaha untuk membahagiakan aku… Namun, takdir telah memisahkan kita buat selama-lamanya. Kurasakan pesona dunia dan seluruh isinya ini tidak akan dapat menggantikan dirimu, bondaku… Sehingga saat ini, walau hampir dua tahun kau pergi jauh dariku…Semakin hari, semakin sarat rinduku buatmu. Ya Allah, ampunilah dosa-dosa kedua ibu bapaku, serta kasihanilah mereka berdua sebagaimana mereka mengasihi aku semenjak aku kecil hingga akhir hayat mereka... Penghujung tinta ini bonda,aku sentiasa mendoakanmu moga kau dan ayahanda ditempatkan di kalangan orang-orang yang beriman dan beramal soleh. Amin


 Bondaku...
Sepi hati kurasa kini
Rindu hati tidak terperi
Setelah dikau pergi
Terpisah jasad dibatasi bumi

Bondaku...
Tiada lagi erat pelukanmu
Tiada lagi gurau sendamu
Tiada lagi tangis pilumu
Tiada lagi tawa mesramu
Tiada lagi kata-kata mutiaramu
Tiada lagi bicara lembutmu

Aku rindu...
Aku rindu bondaku...
Aku rindu saat-saat aku bersamamu
Aku masih sangat rindu
Rindu yang selalu mengheret aku
Ke lembah pilu
Dan kesepian...
Yang selalu datang bertamu
Lalu menjadikan aku seorang perindu....

Sepi seorang perindu....
 - DISTI -

No comments:

Post a Comment